יום חמישי, 16 בספטמבר 2010

מיקי שחם על ניתוק מאוחר: ההורים ביקשו להשהות חיתוך חבל הטבור; התינוק אושפז במצב בינוני


מיקי שחם: ההורים ביקשו להשהות חיתוך חבל הטבור; התינוק אושפז במצב בינוני עם פוליציתמיה (עודף המוגלובין)

לפי מיקי שחם, תינוק שהוריו התעקשו להמתין עם חיתוך חבל הטבור שלו בלידה, הועבר לחדר המיון ומצבו מוגדר בינוני. לרופאים בישראל, מתברר, אין הוראות מסודרות בכל הקשור להמתנה בחיתוך חבל הטבור, וברוב בתי החולים בישראל יעשו מה שההורים יבקשו.

סיכון לתינוק או יתרון בריאותי? תינוק שנולד בבית החולים שיבא אושפז ביחידה לטיפול נמרץ יילודים כשהוא סובל מעודף המוגלובין בדם (עודף דם או פוליציתמיה) כיוון שהוריו בחרו לבצע ניתוק מאוחר של חבל הטבור. מצב התינוק מוגדר בינוני. פוליציתמיה עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים למוח, לכליות או למעי. לפי מיקי שחם, בבית החולים תל-השומר, כמו בבתי החולים האחרים, מנתקים את חבל הטבור לאחר הלידה, אלא אם היולדת מתעקשת על ניתוק מאוחר.

הרופאים נגד, המיילדות בעד חיתוך מוקדם של חבל הטבור מתבצע כחצי דקה לאחר לידת התינוק. כך מתאפשר לטפל בו מידית אם הוא נקלע למצוקה. בחיתוך מאוחר ממתינים עד לזרימת כל הדם מהשלייה לעובר ואז מנתקים את חבל הטבור. בארץ אין מדיניות של משרד הבריאות בנושא ובאופן כללי רופאי הילדים מתנגדים לכך, בעוד שמיילדות בית או דולות, שכידוע אינן רופאות ממליצות. אין מחקרים שנעשו בקרב תינוקות אשר קובעים מתי לנתק את התינוק מהחבל. השהיית האיטוב, גורמת בסבירות גבוהה למקרים קשים של פוליציתמיה עם אוטם במוח.

"צריך לשכנע את האימהות לא לעשות זאת" הנזק שעלול להיגרם הוא עודף דם שעלול לגרום לאוטם במעי, בכליות או במוח. עבודות שנעשו הראו כי גם בעקבות מתן טיפול שכולל דילול של הדם אין שיפור משמעותי בהשלכות של פגיעה כזו ולכן זו טעות חמורה וצריך לשכנע את האמהות לא לעשות זאת.

ארגון הבריאות העולמי, בהנחיות שפרסם, קובע כי אין עדיין ראיות מספיקות לגבי השפעת עיתוי החיתוך. רוב בתי החולים ילכו עם רצון ההורים מדיניות רוב בתי החולים היא להיענות לרצון היולדת. חיתוך מאוחר - יש גם יתרונות מחקרים שנערכו בתינוקות שקיבלו עוד כ-50 עד 70 מ"ל דם בעקבות חיתוך מאוחר של חבל הטבור סבלו פחות מצהבת או מהתייבשות. מחקר קנדי שפורסם ב-2007 וסקר כמה מחקרים שנעשו בנושא הגיע למסקנה שחיתוך מאוחר של חבל הטבור אינו מסוכן ומפחית את הסיכון לסבול מאנמיה.

דם טבורי של תינוקות מכיל תאי גזע איכותיים הנשמרים כיום בבנק דם טבורי, דוגמת בנק החיים. תאי גזע בדם תבורי ראשוניים יותר מתאי גזע ממוח עצם.

מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות ביוקורד בע”מ - בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים רפואה התחדשותית רפואה מחדשת רפואה רגנרטיבית Regenerative Medicine Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.

מיקי שחם פיתח את טכנולוגיית סיטוג'ן (חברה אחות של בנק החיים), היא היחידה באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע טבוריים גבוה שיכול לשרת גם:
• השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום
• סדרות השתלות של הרפואה ההתחדשותית, הדורשות מספר תאים גבוה מאוד
• טיפול במספר מחלות שונות

בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות - בנק החיים בלבד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה