יום שלישי, 7 בספטמבר 2010

מיקי שחם על הסבירות להשתלת תאי גזע במהלך החיים



מיקי שחם - "בנק החיים", הסבירות להשתלת תאי גזע במהלך החיים


לפי מיקי שחם, "בנק החיים", כאשר ההורים ההריונים עומדים בפני קבלת ההחלטה האם לשמור את הדם הטבורי, ההחלטה נגזרת בין השאר מסוגית הסיכוי לשימוש בדם הטבורי אשר נשמר.


התשובה אינה פשוטה בכלל. בעבר, השימוש בתאי גזע מדם טבורי היה להשתלות המטולוגיות, דהיינו להשתלות שמטרתן בניה מחדש של תאי מערכת הדם (כדוריות אדומות ולבנות וטסיות). כיום ובעתיד אף יותר, ישתמשו בדם טבורי לרפואת חידוש האיברים, ותאי הגזע הטבוריים של החולה ישמשו ל"תיקון" ליקויים, מחלות ובעיות באיברי הגוף.


לפי מיקי שחם מחברת בנק החיים, כאשר שומרים מנת דם טבורי, סוג ואופי הבנק הטבורי קובע את סוג ההשתלה עבורה המנה תוכל לשמש בעתיד: * בנק טבורי ציבורי – דם טבורי מתורמים אנונימיים מיועד להשתלות של מנות תאי גזע שאינן של החולה או גורמים מקרבת המושתל. * בנק טבורי פרטי/משפחתי - הילד/ה, אשר מנת הדם הטבורי שלו שמורה, יכול להשתמש במנה להשתלה עצמית או היא יכולה לשמש להשתלה בקרוב משפחה.


לכן, שימור דם טבורי פרטי הינו ביטוח רפואי בבחינת ביטוח ביולוגי, לצרכי העתיד של המשפחה. מאחר שהסבירות בצורך בהשתלת תאי גזע עולה עם הגיל, ייקח שנים לפני שמי שימרו דם טבורי כיום יזדקקו למנה. במקרה וחו"ח צורך זה יתעורר, המחקרים הרפואיים מראים כי להשתלות מאחיהם ישנן תוצאות יותר טובות מאשר השתלות מתורם זר (Gluckman etal. 1997).


משפחות רבות המשמרות את הדם הטבורי, עושות זאת גם מכיוון ששיטות ריפוי חדשות נוספות ומפותחות כל העת. הורים משמרים דם טבורי ותולים ביכולת השימוש בתאי הגזע לצורך ריפוי איברים בגוף, הוא תחום רפואת חידוש האיברים או "רפואת ההתחדשות" ("regenerative medicine").


הסיכוי שאדם יזדקק לרפא שריר לב או תא עצבי הינם עצומים לעומת הסיכוי בצורך תאי גזע להשתלה המטולוגית. האירוניה היא שלמרות שרוב ההשתלות נעשו ממנות בבנקים הציבוריים, רוב "מלאי" מנות הדם הטבורי נמצאות בבנקים פרטיים. החל מיוני 2008, ארגון בנקי הדם הטבורי הפרטיים בארה"ב מעריך כי 750,000 מנות שמורות בבנקים הפרטיים בצפון אמריקה.


באותו זמן, המאגר הציבורי בארה"ב, רובו בארגון NMDP(כ- 73 אלף מנות) ובמאגרי NY BLOOD CENTER (כ 37 אלף מנות) כ- 110,000 מנות לטובת הציבור. הסיבה לעובדה זו היא כלכלית: בבנקים פרטיים הלקוח משלם על תהליך העיבוד והשימור, בעוד בבנקים הציבוריים מימון עיבוד ושימור המנה הוא בד"כ על ידי ממשלות.


חישוב סיכויי השימוש העצמי החיזוי המדויק ביותר להיום לסיכוי שאדם יזדקק להשתלת תאי גזע במהלך חייו פורסם במרץ 2008: Nietfield J.J., Pasquini, M.C., Logan, B.R., Verter, F., and Horowitz, M.M. Lifetime probabilities of hematopoietic stem cell transplantation in the U.S. Biology of Blood and Marrow Transplantation. 2008;14:316-322


סיכוי מצטבר לעומת גיל: הסיכוי של אדם לעבור השתלה עצמית הוא 2% עד גיל 20, 5% עד גיל 40 ו- 23% עד גיל 70. הסיכוי של אדם לעבור השתלה מתורם הוא 4% עד גיל 20, 10% עד גיל 40 ו-25% עד גיל 70. הסיכוי המצטבר לאדם לעבור השתלת תאי גזע כללית הינו 6% עד גיל 20, 15% עד גיל 40 ו- 46% עד גיל 70.


הסבירויות האלה אינן כוללות שימוש בטיפולים חדשים שיתפתחו. שני טיפולים נתנו כדוגמא והינם בשלבים קליניים הנסמכים על השתלות עצמיות לטיפול ברקמות הגוף וחידוש איברים: • סכרת נעורים (מסוג 1) - בניסויים קליניים בביה"ח שנדס בפלורידה, ארה"ב. התוצאות מעולות. שלב נוסף של ניסויים קליניים אושר ע"י מרכז מחקר בגרמניה. מרכז חקר הסכרת האמריקאי מדווח כי אחד מכל 7000 ילדים מתגלה כחולה סכרת נעורים, אך אחד מכל 600 ילדים חי עם המחלה. • שיתוק מוחי ופגיעות מוחיות נוספות בלידה - ניסויים קליניים מוצלחים באוניברסיטת דיוק, בארה"ב.  




מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים רפואה התחדשותית רפואה מחדשת רפואה רגנרטיבית Regenerative Medicine Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.

מיקי שחם פיתח את טכנולוגיית סיטוג'ן (חברה אחות של בנק החיים), היא היחידה באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע טבוריים גבוה שיכול לשרת גם:
• השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום
• סדרות השתלות של הרפואה ההתחדשותית, הדורשות מספר תאים גבוה מאוד
• טיפול במספר מחלות שונות

בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק החיים בלבד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה