יום רביעי, 15 באפריל 2009

למה לי הכאב ראש הזה


מיקי שחם, ביוקורד בע"מ - "בנק החיים" על כאבי ראש...


בעברי המקצועי הייתי שותף ליוזמות, ניהלתי גופים גדולים, הקמתי חברות (Feed Art, Impaqt, ביוקורד, סיטוג'ן). הרציתי על מימון וניהול באוניברסיטת תל אביב. בהשכלה אני בעל תואר שני ודוקטורט במינהל עסקים. לא היה חסר לי עניין בחיים, מה גם שארבעת ילדי מוסיפים לא מעט לעיסוקים שלי.


ובכל זאת, משהו בתחום הזה של "העתיד כבר כאן", משך אותי וריתק אותי, עד שלקחתי על עצמי את המשימה של הקמת בנק הדם הטבורי הראשון בישראל. תחום תאי הגזע מדם טבורי הוא ההישג המרכזי שלי, האתגר העיקרי שלי, והסיפוק המתמיד שלי. מעולם לא הרגשתי הזדהות עם חברה ועם פעילותה כמו שאני מרגיש כבעלים (העיקרי) של ביוקורד בע"מ - "בנק החיים" ובעלים משותף (עם רד-בינת) של "סיטוג'ן".


אז למה כואב לי הראש? הקמה והפעלה של בנק דם טבורי דוגמת ביוקורד - בנק החיים, דורשות מנגנונים מורכבים מאוד, שצריכים לענות על דרישות רבות, מגוונות, וספציפיות מאוד:


הסמכה ותקינה: לפי מיקי שחם, יש שלושה גופי תקינה והסמכה למעבדות דם טבורי ולבנקי דם טבורי, ואנו עומדים בתקנים של שלושתם: ארגון Fact, ארגון בנקי הדם העולמי, AABB-American Association of Blood Banks ומנהל התרופות והמזון האמריקאי – FDA.


תקן עולמי: התקן העולמי לדם טבורי, ואשר אליו קשורים מירב הארגונים הוא תקן Fact-NetCord, תקן שמקורו בניסוי ארוך זמן ורב משתתפים, על ידי משרד הבריאות האמריקאי - NIH, ניסוי שכונה: Coblt, כשם הנוהל לפיו התקיים הניסוי. מיום הקמתה, נוהגים במעבדת בנק החיים לפי נהלים המבוססים על תקן Fact-NetCord.


חוק דם טבורי – הוראות משרד הבריאות: במסגרת היערכות משרד הבריאות ליישום חוק דם טבורי התשס"ז – אוגוסט 2007, הודיע המשרד כי אימץ גם הוא את תקן Fact-NetCord. בנוסף לאלו, אנו מתחייבים ללקוחות שלנו על איסוף והעברת הדם למעבדה בתוך ארבע שעות – זמן קצר בהרבה מהנדרש בתקנים.


אנחנו אף מאפשרים פיצול מנות הדם לשמירה באזורים גיאוגרפיים שונים, כך שאם יקרה אסון או נזק במעבדה במקום אחד, עדיין יישמרו מנות במקום אחר. אנחנו מכשירים צוותי לבורנטים ומסמיכים אותם לטיפול בדם טבורי.


מחזיקים מפקחי-איכות. נעזרים בוועדה רפואית. קונים ציוד חדש ויקר בכל הזדמנות שבה משכללים את כלי האיסוף, השימור או השימוש בתאי גזע מדם טבורי. עשינו שיתופי פעולה עם מבטחים בתחום הבריאות (כלל ומנורה), כדי להבטיח ללקוחות תמורה מקסימלית במחיר מינימלי. בקיצור, כאב ראש.


אז למה אני צריך את זה? כי אני יודע שהיום יש לאלפי משפחות שלוות נפש באשר לאפשרות הטיפול, אם יהיה צורך, בתינוק או בילד שלהם, במקרה של מחלה קשה. ואני יודע בשאשר נוצר הצורך ותאי הגזע השמורים משמשים לריפוי, אזי זכיתי להיות חלק בעשייה המופלאה ביותר בעולם – ריפוי. אז זה אמנם כאב ראש – אבל כזה שברכה גדולה שורה בצידו.

מיקי שחם, ביוקורד בע"מ - "בנק החיים"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה