יום ראשון, 29 בדצמבר 2013

מיקי שחם מביא חדשות ומחקרי תאי גזע מהעולם: איך כולסטרול"רע"גורם לטרשת עורקים בבני אדם? ל תאי גזע - תפקיד מרכזי

מיקי שחם מביא חדשות ומחקרי תאי גזע מהעולם: איך כולסטרול"רע"גורם לטרשת עורקים בבני אדם? ל תאי גזע - תפקיד מרכזי
על ידי אלן גולדבאום | באפלו, ניו יורק
20 ספטמבר 2013
מחקר בחיות מעבדה שעשוי להוביל לטיפול חדש לשימוש בסטטינים בבני אדם.
המחקר מפתח הבנה טובה יותר של טרשת עורקים בבני אדם, חושף תפקיד מפתח לתאי הגזע.
נמסר גם על ידי מיקי שחם, כי המחקר התפרסם בחודש שעבר ב PLoS ONE. הוא מציע לבני אדם ממצאים קודמים בחיות מעבדה על ידי חוקרים באוניברסיטת קולומביה, שגילו כי רמות גבוהות של LDL ("רע") בקידום טרשת עורקים על ידי גירוי ייצור של תאי גזע המטופוייטיים (HSPC).
"המחקר פותח גישה חדשה פוטנציאלית למניעת התקפי לב ושבץ, על ידי התמקדות ביחסי גומלין בין הכולסטרול ו HSPCs", אומר תומס קלימטו, מחבר ראשי על נייר הפרופסור ועוזר PLoS ONE במחלקה לרפואה בבית ספר UB לרפואה למדעים ביו.
הוא מציין כי הממצא על החשיבות של אלה בתאי גזע בטרשת עורקת עלול להוביל להתפתחות שלטיפול יעיל בשילוב עם סטטינים, או אחד שיכול לשמש במקומו של סטטינים באנשים שלא יכול לסבול אותם.
המחקר הראה בפעם הראשונה בבני אדם שתאי גזע ממח העצם העוברים למחזור הדם, דרך עליות ב IL-17, היה מעורב במחלות דלקתיות כרוניות, כוללים טרשת עורקים. IL-17 מגביר רמות של G-CSF, אשר משחרר תאי גזע ממח העצם.
הם גם מצאו כי סטטינים לא מפחיתים את הרמות של HSPCs בדם, אך לא בכל נושא הגיב בצורה דומה, קלימטו אומר.
"יש להסיק על בני אדם אחרים מה שמדענים מצאו בעבר בעכברים, על האינטראקציות בין כולסטרול LDL ו- HSPCs", מסביר קלימטו.
הממצא בחיות מעבדה שרלוונטי באותה מידה בבני האדם ראוי לציון, מוסיף קלימטו.
"זה נכון במיוחד עם מחקרי כולסטרול", הוא אומר,"בעכברים המשמשים למחקרי טרשת עורקים רמות כולסטרול כלליות נמוכות מאוד בתחילת המחקר. אנחנו מאכילים אותם דיאטות שומן גבוהות מאוד כדי ללמוד כולסטרול גבוה, אבל זה לא קל לפרש את מה שהרמות בעכברים יהיו משמעות בבני אדם".
קלימטו מוסיף כי השיעור של כולסטרול LDL במחקרי עכברים היא הרבה יותר גבוהה ממה שנמצא בחולים המגיעים לבית החולים עם התקף לב או שבץ.
"העובדה שהחיבור הזה בין תאי גזע ואת רמות כולסטרול LDL בדם שנמצא בעכברים, נכון גם בבני האדם היא די מדהימה", הוא אומר.
הובהר על ידי מיקי שחם, כי זה שנים, דם טבורי מהווה את המקור המועדף בטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש האיברים, שכן תאי גזע מדם טבורי הם ראשוניים יותר ו אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית.
עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים באלפי מחקרים וניסויים קליניים בשלבים השונים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. בשל היות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, הם משרתים גם את השתלות רפואת חידוש איברים דוגמת הטיפול באוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, פרקינסון, פגיעות נוירולוגיות, ראיה, שמיעה, לב, סוכרת וכיוב'.
קלימטו מסביר כי מה שהופך את הקפיצה ממכרסמים עם כולסטרול LDL הגבוה מאוד לבני אדם נדרש כמה צעדים יצירתיים, כגון המניפולציה שלרמות כולסטרול LDL של נבדקים באמצעות השימוש בשלושה סוגים של סטטינים שונים.
נמסר להנהלת אתר זה כי מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנקי דם טבורי, מבעלי החברות סיטוג'ן ופידארט, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים /רפואה התחדשותית /רפואה מחדשת /רפואה רגנרטיבית /Regenerative Medicine /Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי - בפרט.
המחקר כלל מעקב במשך כשנה עשרות אנשים ללא מחלת לב כלילית ידועה שהיו בטיפול בסטטינים לתקופות של שבועיים במרווחים של חודש אחד.
החוקרים מצאו כי רמות כולסטרול LDL קשורות להיוצרות נויטרופילים, מונוציטים ומקרופאגים - סוגי התאים העיקריים המעורבים בהיווצרות של פלאק וטרשת עורקת.
הצעד הבא, לדבריו, הוא לברר אם HSPCs, כמו רמות כולסטרול LDL, מחובר לאירועי לב וכלי דם, כמו התקפי לב ושבץ.
עד כה, עם כל יתרונות תאי הגזע מדם טבורי בהשוואה למקורות האחרים, ה ב ע י ה של התחום היא ביעילות האיסוף הנמוכה של דם טבורי, המביא למספר מוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאימים להשתלה בעיקר לילדים ולא למבוגרים שהם מרבית החולים והממשיכים להיסמך על תרומות תאי גזע פחותים ביכולותיהם של תורמים בוגרים. המצב מצוי בשינוי בימים אלה, מיקי שחם פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (ב- 81%) שיכול לשרת גם:
·  השתלות במבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות במצטבר מספר תאים גבוה.
·  טיפול במגוון מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי"דם טבורי", בלבד ובקרוב מתחיל שיווקה גם בעולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה