יום רביעי, 11 בדצמבר 2013

מיקי שחם מביא חדשות ומחקרי תאי גזע מהעולם: מדענים גילו תאי גזע בבלוטת זיעה בעלי יכולת לחידוש העור

מיקי שחם מביא חדשות ומחקרי תאי גזע מהעולם: מדענים גילו תאי גזע בבלוטת זיעה בעלי יכולת לחידוש העור
מישל יאומנס
נובמבר 2013
חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה התעמקו במקור של זיעה, כדי להוביל לטיפולים טובים יותר לשחזור רקמות ותנאי הזעת יתר.
קז'ישטוף קוביילק, פרופסור לפתולוגיה ברפואה רגנרטיבית, מרכז מחקר בתאים באוניברסיטת דרום קליפורניה וגילה כי חלק מתאי הגזע בבלוטת הזיעה, תחת אור UV, לא מתחלקים או מתחלקים באיטיות רבה.
נמסר גם על ידי מיקי שחם, כי לאחר תקופה של ארבעה שבועות, החוקרים מצאו שלתאים לא התחלקו או התחלקו לאט מאוד היה מאפיין ידוע בקרב תאי גזע של רקמות מסוימות, כולל בזקיק השיער והקרנית.
"זאת הייתה הפתעה גדולה עבורנו שתאי גזע אלו בבלוטת הזיעה שומרים על פלסטיות multilineage - המשתתף לא רק בהתחדשות שלהם, אלא גם בהתחדשות של זקיקי שיער ועור לאחר פציעה," קוביילק מסביר.
המחברת הראשונה של המאמר, איבון יונג, גם בדק האם תאי"הניאון"האלה יכולים לעשות את מה שהם עושים הכי טובים - להתמיין לסוגים שונים של תאים. להפתעתה, הם נוצרו לא רק בלוטות זיעה, אלא גם זקיקי שיער כאשר הוא ממוקם בעור של עכבר.
לדברי המדענים, תגלית האחרונה זו מציעה אפשרויות מרגשת לפיתוח טיפולים מבוססי תאי גזע בעתיד לעור ומצבים הקשורים לבלוטת זיעה, כגון הזעת יתר, או לא מספיקה. זה יכול גם להניח את היסודות ליצירת עור מתפקד באופן מלא המכיל גם בלוטות זיעה וזקיקי שיער.
הובהר על ידי מיקי שחם, כי זה שנים, דם טבורי מהווה את המקור המועדף בטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש האיברים, שכן תאי גזע מדם טבורי הם ראשוניים יותר ו אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית.
עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים באלפי מחקרים וניסויים קליניים בשלבים השונים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. בשל היות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, הם משרתים גם את השתלות רפואת חידוש איברים דוגמת הטיפול באוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, פרקינסון, פגיעות נוירולוגיות, ראיה, שמיעה, לב, סוכרת וכיוב'.
המחקר הופיע ב PLoS ONE. הצוות קבע גם שבתנאים מסוימים, תאי גזע בבלוטת זיעה יכולים לרפא פצעים בעור ולשכבת האפידרמיס להתחדש.
בתחום הקוסמטיקה, טכנולוגיות תאי גזע הפכו פופולריות בשל ההבנה של חלקם החשוב באנטי אייג'ינג והיכולת שלהם לתקן רקמות פגועות.
נמסר להנהלת אתר זה כי מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנקי דם טבורי, מבעלי החברות סיטוג'ן ופידארט, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים /רפואה התחדשותית /רפואה מחדשת /רפואה רגנרטיבית /Regenerative Medicine /Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי - בפרט.
עוד מחקר שנערך לאחרונה בוצע על ידי צוות מ אוניברסיטת קופנהגן ואוניברסיטת קיימברידג', משתמש בשיטה ייחודית המבוססת על טכנולוגיה חדשה, כדי להבין כיצד נשמר עור ומחדש את עצמו.
התוצאות של מחקר זה מראים כי אוכלוסיות תאי גזע השונות משתפות פעולה בכל הפונקציות הרגילות שלהם, כדי לתקן את העור מהר ככל האפשר. עם זאת, זה יכול גם לגרום לנזק, כפי שהשינויים אלה יכולים"לעורר"גנים בתאי הגזע ולהצמיח סרטן.
התוצאות החדשות תרמו גם לידע חדש על מוצאם של סרטן העור.
עד כה, עם כל יתרונות תאי הגזע מדם טבורי בהשוואה למקורות האחרים, ה ב ע י ה של התחום היא ביעילות האיסוף הנמוכה של דם טבורי, המביא למספר מוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאימים להשתלה בעיקר לילדים ולא למבוגרים שהם מרבית החולים והממשיכים להיסמך על תרומות תאי גזע פחותים ביכולותיהם של תורמים בוגרים. המצב מצוי בשינוי בימים אלה, מיקי שחם פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (ב- 81%) שיכול לשרת גם:
·  השתלות במבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות במצטבר מספר תאים גבוה.
·  טיפול במגוון מחלות שונות במהלך החיים.
לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי"דם טבורי", בלבד ובקרוב מתחיל שיווקה גם בעולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה