יום שישי, 3 בספטמבר 2010

מיקי שחם על הנושא העולה שוב ושוב - הניתוק המאוחר של התינוק


מיקי שחם על הנושא העולה שוב ושוב - הניתוק המאוחר של התינוק

נושא זה מועלה תדירות על ידי המשפחות.

שני דברים קורים בתחום במקביל: התפתחות המגמה לשימור דם טבורי והתפתחות המגמה לחיתוך מאוחר של חבל הטבור.

לפי מיקי שחם, "בנק החיים", על פניו יש ארבעה דברים לומר:

1. כל לידה וכל תינוק הם מקרה שונה וההחלטה הסופית ראוי שתיעשה עם הרופא גם כשההורים שואפים ללידה טבעית.

2. איסוף דם לשימור וחיתוך מאוחר הם שילוב בעייתי – אבל יש פשרה.

3. לא תמיד חיתוך מאוחר הוא הדבר הנכון לעשות והוא עלול להיות מסוכן.

4. בהחלטה בנושא הניתוק, צריך לקחת בחשבון גם את צרכי היולדת, לא רק את צרכי התינוק.

הדעות בעניין זמן החיתוך:

לפי מיקי שחם, לחיתוך מאוחר של חבל הטבור יש תומכים ומתנגדים. התומכים לחיתוך המאוחר הצדקה לכאורה בעובדה שבשליה ובחבל הטבור נותר לאחר הלידה דם. על פי דעה זו, אם יעבור אותו דם לתינוק הוא יכול להוסיף לחסינותו ולמניעת אנמיה. העניין הוא שאין אפשרות "לדחוס" דם נוסף לאותו נפח נתון של כלי דם בתינוק.

לא רק זאת, ניתוק מאוחר עשוי להעלות את ההמוגלובין, אבל הוא גם עלול לעבור את הנורמה. המתנגדים לניתוק מאוחר רואים את הסכנות וגם את הצרכים של היולדת – חלק מהשפעות החיתוך קשורות בתהליך היפרדות השליה. דחיית התהליך יכולה להיות מסוכנת לאם.

בנוסף, לפי מיקי שחם, "בנק החיים", ישראל אינה מדינה מתפתחת בה סובלים הרבה אמהות ותינוקות מתזונה לקויה. ידועים מקרים של יתר המוגלובין אצל תינוקות שנותקו מהחבל מאוחר – מה שיכול לגרום לתוצאות קשות ובלתי הפיכות.

כך שנושא עיכוב חיתוך חבל הטבור הינו עתיק יומין ושנוי במחלוקת ומומלץ בהתלהבות רבה על ידי תומכות לידה/דולות, אשר כידוע אינן נשות רפואה. הטענה היא שאז - הסיכוי לחוסר ברזל נמוך יותר כאשר ממתינים 2-3 דקות לאחר לידת התינוק, בטרם חותכים את החבל.

אלא שהסיכוי לחוסר ברזל במחוזותינו הינו ממילא נמוך למדי וגם בהיותו קיים - הטיפול בו פשוט ובעל הצלחה מהירה ומלא. מאידך - השהיית החיתוך עלולה לגרום לבעיות רפואיות חמורות (למשל: פוליציטמיה - עליה חריגה בריכוז ההמוגלובין בדם ובצמיגות הדם - hyperviscosity syndrome , עלייה חריגה בלחץ הדם והתרחבות חריגה של כלי הדם - vasodilation, כך שרב השלילי על החיובי.

ובחיי המעשה, בכל בתי החולים בארץ ובעולם נוהגים לחתוך את החבל שניות לאחר הלידה, אלא אם המשפחה מתעקשת על השהיית הניתוק.

לפי מיקי שחם מחברת בנק החיים, בהקשר של איסוף דם טבורי לשם שמירה בבנק דם טבורי פרטי - ההשהיה מקטינה את הכמות שתיאסף (קרישה).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה