יום חמישי, 8 באפריל 2010

מיקי שחם על: דם טבורי - מדוע ההחלטה כל-כך קשה?

מיקי שחם על: דם טבורי - מדוע ההחלטה כל-כך קשה?

לפי מיקי שחם,  "בנק החיים", לידת תינוק, גם אם גורמת אושר רב, לא הייתה עניין פשוט אף פעם. אלא שכיום נוספות ללידה כל מני החלטות שפעם לא היו קיימות וביניהן האפשרות לשמר דם טבורי. דם טבורי מכיל תאי גזע מועילים רפואית שפעם היו נזרקים לפח. פעם זו הייתה פסולת, היום אומרים שזה זהב. מרגיש קצת כמו הימור, לא? איזה הורה מוכן להמר על חיי ילדו? פתאום נופלת על ההורים אחריות חדשה שלא הם בחרו בה וההרגשה מאוד לא נוחה.

הורים הופכים מודעים לשימור דם טבורי בזמן ההיריון, לפעמים אפילו בשלבים המוקדמים ממש. רבים מהם יעידו, "התחלנו לראות את הברושורים האלה בכל מקום, גם ליד דלת הקליניקה של הרופא". הברושורים נדמים כדוחקים בהורים להקפיא דם טבורי. העלות גבוהה יחסית, גם אם הבנקים לשימור טוענים שהם מספקים שקט נפשי, ביטוח ביולוגי למקרה שם מחלה סמויה או כזו שתופיע בהמשך החיים.

תאי גזע מדם טבורי משמשים לטיפול בלוקמיה, לימפומה ומחלות קשות אחרות. תאי גזע ניתן לקחת גם ממוח עצם, אבל איתור מנה מתאימה מורכב יותר ולא תמיד אפשרי. שימור דם טבורי מגביר את הסיכויים לאותה משפחה.

לפי מיקי שחם,  "בנק החיים", במקביל לשימור הפרטי קיימת עוד עמדה. תרומה לשימור ציבורי. "יכול להיות שמישהו צריך את המנה הזו אז העדפנו את אפשרות התרומה. עדיף לא להזמין מחלות בזה שמתעסקים עם העניין יותר מדי," אומרים הורים אחרים. "זה מתאים לטיפול ביותר מ80 מחלות כתוב בברושורים. רק לדמיין את כל 80 המחלות שהתינוק שלי עלול לחטוף זה מפחיד. מעדיפה שלא להתקרב לזה בכלל."

ויש את אלה הגורסים שבנק דם טבורי ניזון מהפחדים של ההורים שהם עצמם יצרו, מנגנים להם על הרגש, "זה עדיין בחיתולים השימור הזה. מי יודע אם זה באמת עוזר? הרופא שלי אומר שזה שטויות," גם זו דעה קיימת. יחד עם זאת, הורים רבים בוחרים בשימור. חלקם מתוך מחשבה שעתיד הרפואה יגלה שתאי גזע מדם טבורי יוכלו לעזור לא רק במקרים קשים ומפחידים אלא גם במקרים של פציעות חמורות וטראומה. גם מתוך ההבנה שהתאמה מדויקת מצילה חיים בסבירות גבוהה יותר.

כרגע, לדעת הורים רבים, ההחלטה נמצאת באיזשהו מקום בין מדע-בדיוני לנוהל רפואי קבוע והיא לא פשוטה בכלל. ההמלצה שלי – קחו את הזמן ללמוד את הנושא בעצמכם. קראו חומר, שאלו שאלות. תפקידם של הבנקים לשימור הוא לעזור לכם קודם כל בעניין הזה, לספק כמה שיותר פיסות מידע רלוונטיות שיענו על השאלות שלכם.

מוזמנים ליצור קשר עם מיקי שחם בכל עת, נשמח לעזור ולענות על כל שאלה הקשורה לשימור דם טבורי. ניתן לקבל מידע גם מהנציגים הביולוגיים של בנק החיים.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה