יום שני, 7 במרץ 2016

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי מהעולם: תאי גזע מסדירים את ההתפשטות ואת סביבת המיקרו שלהם
חוקרי CNIC זיהו מנגנון חדש שבאמצעותו תאי גזע של דם שולטים על ההתפשטות שלהם ועל המאפיינים של האזורים בהם הם נמצאים.
המחקר שנערך על ידי החוקרים במרכז הלאומי לחקר כלי הדם של קרלוס השלישי בספרד זיהה מנגנון חדש שבאמצעותו תאי גזע המטופויאטיים (HSC) שולטים בתפוצה שלהם ובמאפיינים של הסביבה. שליטה זו מבוצעת על ידי חלבון E-selection ליגנד-1 (ESL-1). צוות המחקר, בראשות ד"ר אנדרס הידאלגו מגדלנה לייבה זיהה ביטוי גבוה של ESL-1 בתאי HSC, ובנוסף גילה חלבון השולט בייצור ציטוקינים TGF- ?. זה חשוב כי TGF-? הינם בעלי תכונות הנוגדות התפשטות והם חיוניים במניעת אובדן תאי HSC במחלות מסוימות, כגון סוגים מסוימים של אנמיה.
עודכן על ידי מיקי שחם כי  הצוות הראה גם כי תאים חסרי ESL-1 הינם עמידים בפני מגוון תרופות כימותרפיות על בסיס ציטוטוקסי. התוצאות מראות כי ESL-1 מהווה מטרה פוטנציאלית לטיפולים שמטרתם לשפר את התחדשות מח העצם לאחר כימותרפיה או לצורך הרחבת אוכלוסיית HSC כהכנה לתרומת מח עצם. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העתNature Communications.
תאי גזע המטופויאטיים נותנים לכל תאי הדם את האפשרות לצמוח, וכפי שד"ר הידאלגו הסביר, לתאים "אלה יש אפשרות לחדש את עצמם על ידי יצירת עותקים של עצמם, ובו-זמנית יצירת תאי דם לאורך כל החיים. תאים אלה כוללים את תאי הדם האדומים שמעבירים חמצן לכל הרקמות ואת כל סוגי תאי הדם הלבנים של הגוף, אשר חיוניים לתפקוד של מערכת החיסון". מאפיין משמעותי של תאי גזע הוא קיפאון, היכולת להישאר במנוחה מבלי להתחלק. הדבר מבטיח אספקה ​​רציפה של תאי גזע ותחזוקתם במצבי חולי שבהם הדרישה לתאי דם חדשים גדלה או בתגובה לסוכנים המזיקים לדנ"א, כולל תרופות כימותרפיות רבות.
מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף ל תאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.
רוב תאי HSC נמצאים במח העצם, בחלק הפנימי של העצמות. ד"ר הידאלגו מתאר כיצד תאים אלה מתגוררים "במיקרו-סביבה" או במיקום המספק "אלמנטים הדרושים לתחזוקה האופטימלית". כל פגיעה בסביבות אלה מסכנת את תפקודם של תאים אלה, ויכולה להוביל למחלות כגון לוקמיה ואפלזיה. ד"ר הידאלגו מסביר: "עדיין יש לנו הרבה מה ללמוד על המנגנונים והרכיבים התאיים של סביבת המיקרו המודולרית הזו. חשוב מאוד לרכוש ידע בתחום זה, זאת בשל ההשלכות הטיפוליות החשובות שיהיו לגילויים אלה בעתיד."
המחקר גם חשף כיצד ESL-1 מפעיל השפעות מקומיות על אוכלוסיות תאים מובחנים בסביבות הספציפיות, כולל תאי גזע קרובים. לדברי ד"ר לייבה, ממצא זה פותח את הדרך לטיפולים חדשים "הנעזרים בתאי גזע מהונדסים גנטית לטיפול במחלות המטולוגיות כגון סוגים מסוימים של לוקמיה. מחלות אלה משפיעות על סביבת ה-HSC והתאים עצמם."
מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקורא הישראלי בחידושים ותגליות תאי גזע ו דם טבורי– בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.
החוקרים זיהו מסלול זה באמצעות ניתוח מוח העצם של חיות חסרות ESL-1. בהעדר תאי ESL-1, HSC מתרבים פחות ולכן האיכות המעולה שלהם מתאימה יותר לפוטנציאל הריפוי. "אנו רואים כי תאים אלה עמידים בפני תהליכים הקשורים בפגיעה במוח עצם, כגון מוות של תאים הנגרם על ידי סוכנים ציטוטוקסיים," הוסיפה ד"ר לייבה.
ואכן, אחד הממצאים החשובים ביותר של המחקר זה ההתנגדות של תאי גזע חסרי ESL-1 להשפעות המזיקות של חומרים ציטוטוקסיים ולכימותרפיה. תוצאות אלו מצביעות על כך ש-ESL-1 יכול להיות "מטרה חדשה בפיתוח טיפולים להתחדשות משופרת של מח העצם במהלך כימותרפיה."
מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה