יום רביעי, 25 ביוני 2014

מיקי שחם מביא חידושי ומחקרי תאי גזע מהעולם: תובנה חדשה בפיתוח תאי גזע – יותר תאים להשתלה.

מיקי שחם מביא חידושי ומחקרי תאי גזע מהעולם: תובנה חדשה בפיתוח תאי גזע – יותר תאים להשתלה.
בעולם יש ציפייה גדולה שמחקר בתאי גזע יביא למהפכה ברפואה. אבל כדי לנצל את הפוטנציאל של תאי גזע, אנחנו צריכים להבין איך הפיתוח שלהם מוסדר. כעת חוקרים מאוניברסיטת הדרום דנמרק מציעים תובנה חדשה.
נמסר עוד על ידי מיקי שחם כי תאי גזע יכולים להתפתח לסוגי תאים מיוחדים שונים עם פונקציות ספציפיות בגוף. בבני אדם בוגרים תאים אלה תפקיד חשוב בהתחדשות רקמות.
הפוטנציאל לפעול כתאי תיקון יכול להיות מנוצל לבקרת מחלות דוגמת פרקינסון או סוכרת, שהן מחלות שנגרמו על ידי המוות של תאים מתמחים.
הוסבר על ידי מיקי שחם, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע בטיפולים המטולוגיים ורפואה מחדשת /רגנרטיבית.
עשרות רבות של מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרות בניסויים קליניים ברפואה רגנרטיבית. בשל היות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לכ 250 סוגי תאי הגוף השונים, הם משרתים גם השתלות דוגמת טיפול באוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, אורטופדיה וכיוב'.
על ידי מניפולציה של תאי הגזע, שהם יכולים להיות מופנים להתפתח לסוגי תאים מיוחדים שונים. זה לעומת זאת, דורש ידע של התהליכים המווסתים את ההתפתחות שלהם.
חוקרים מאוניברסיטת הדרום דנמרק מדווחים על תגלית חדשה שמספקת תובנה חשובה מנגנונים בסיסיים של התמיינות תאי גזע. התגלית עשוייה להוביל לדרכים חדשות לגרום לתאי גזע להתפתח בדיוק לסוג של תאים להם הרופא עשוי להזדקק לטיפול במחלה.
 "גילינו כי חלבונים הנקראים גורמי שעתוק עובדים יחד בדרך חדשה ומורכבת לתכנת מחדש את גדיל הדי.אן.אי, כאשר תאי גזע מתפתחים לסוג תא מסוים.
עד עכשיו חשבנו שגורמי שעתוק רק היו אחראים לתכנות מחדש הזה, אבל זה לא כך ", מסביר  ד"ר רסמוס סירסבק ופרופ' סוזן מנדרפ מהמחלקה לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית באוניברסיטת דרום דנמרק.
 "יחסי גומלין מורכבים מאוד, ולא היו ידועים בין גורמי שעתוק שמתרחשים במקומות מסוימים בדנ"א של התא, מה שאנו מכנים 'נקודות חמות', שנראים כבעלי חשיבות רבה להתפתחותם של תאי גזע. בעתיד לכן יהיה חשוב מאוד לחקור נקודות חמות אלה ואת יחסי הגומלין בין גורמי שעתוק באזורים הללו על מנת להבין טובים יותר את המנגנונים ששולטים בפיתוח של תאי גזע ", מסביר רסמוס סירסבק.
 "כאשר אנו מבינים את המנגנונים האלה, יש לנו כלים הרבה יותר טובים כדי להפוך את תאי גזע להתפתח בכיוון שאנחנו רוצים ", הוא אומר.
עורכי האתר מוסיפים כי מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, ימשיך לעדכן את גולשי האתר בחידושי תאי הגזע ודם טבורי – בכלל, ורפואה מחדשת /רפואה רגנרטיבית.
סירסבק, מנדרפ ועמיתיהם גילו את התגלית בעת שחקרו כיצד תאי גזע מתפתחים לתאי שומן. קבוצת המחקר מעוניינת בתהליך הבידול הזה, כי הבנה בסיסית של זה תאפשר לחוקרים כדי לתפעל את היווצרות תאי שומן.
 "אנחנו יודעים שיש שני סוגים של תאי שומן: חום ולבן. תאי השומן הלבנים אוגרים שומן, ואילו תאי שומן חום דווקא מגבירים את שריפתו. תאי שומן חומים נמצאים בעיקר תינוקות, אבל גם מבוגרים יש כמויות משתנות שלהם. "
 "אם נצליח למצוא דרכים להפוך את תאי הגזע להתפתח לחומים ולא לבנים, זה עשוי לצמצם את ההתפתחות של השמנת יתר. "
החוקרים עבדו עם שורת תאים שיכולה לגרום להתפתח לתאי שומן במעבדה באמצעות קוקטייל מסוים של הורמונים. זה ידוע שנים רבות כי שהליך זה מוסדר על ידי חלבונים בתאים הנקראים גורמי שעתוק ששולטים באילו גנים מופעלים ומכובים בזמן ההתפתחות של תא השומן.
עד כה לא ברור איך כל החלבונים האלה עובדים יחד כדי ליצור תא שומן. במאמר זה, החוקרים מדווחים כי גורמי שעתוק נקשרים יחדיו למקומות מיוחדים בגנום של התא הנקראים "נקודות חמות ". גורמי השעתוק משתפים פעולה בשליטה אילו גנים מופעלים לסירוגין. ה "נקודות חמות " משמשות כרכזות מפתח בגנום שבו אותות שונים משולבים על פיסה קטנה של הדי אן איי.
החוקרים הראו עוד, כי לעתים קרובות "הנקודות החמות " הללו עובדות יחד כדי ליצור "סופר משפרים " גדולים, תוספת חשובה על מנת להפעיל את הגנים הנכונים במהלך התפתחות תא שומן.
מחקר זה ובכך מציג את הרמה הגבוהה ביותר של שת "פ בין גורמי שעתוק ברמה של הדי אן איי, אשר נראתה חשובה מאוד להכוונת התפתחותם של תאי גזע.
הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה של איסוף הדם והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאימים להשתלה מוגבלת.
מיקי שחם פיתח את שתי טכנולוגיות ומכשירי הסיטוג'ן- הטכנולוגיות הראשונות בעולם באמצעותן ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (ב- 33% וב- 81%, בהתאם למכשיר) שיכול לשרת גם: השתלות במבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום, סדרות השתלות של רפואה מחדשת / רפואה רגנרטיבית, הדורשות במצטבר מספר תאים גבוה וטיפול במגוון מחלות שונות במהלך החיים.

עפ"י מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי"דם טבורי", בלבד ובקרוב מתחיל שיווקה גם בעולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה