יום שישי, 20 בדצמבר 2013

מיקי שחם מביא חדשות ומחקרי תאי גזע מהעולם: כיצד לשפר את גורל תאי הגזע הראשוניים

מיקי שחם מביא חדשות ומחקרי תאי גזע מהעולם: כיצד לשפר את גורל תאי הגזע הראשוניים
24 אוקטובר 2013
המדען לונג יינג וצוות של חוקרים כבר מזמן מחפשים את גרסת הביוטכנולוגיה של מעיין הנעורים - דרכים לעודד תאי גזע עובריים (ESCs) ותאי גזע EpiSCs לחידוש עצמי אינסופי, או לייצר יותר תאי גזע.
נמסר גם על ידי מיקי שחם, כי בשני מחקרים שפורסמו בכתב עת Nature בספטמבר, יינג וצוותו חשפו כמה מהדרכים שב- ESCs ו EpiSCs לשמורפלוריפוטנטיות, או היכולת להתמיין לכמעט כל סוג של תא.
המחקר – בתרבית של ESCs אנושית וקבוצה של מולקולות שפועלות יחד כדי לשלוט בפונקציות תאים שונות, כולל כמה הקשורים להתפתחות עוברית.
לדברי החוקרים, מסלול זה יכול להנחות EpiSCs של העכבר וה ESCs האנושי או - לחדש עצמו או לבדל.
הובהר על ידי מיקי שחם, כי זה שנים, דם טבורי מהווה את המקור המועדף בטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש האיברים, שכן תאי גזע מדם טבורי הם ראשוניים יותר ו אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית.
עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים באלפי מחקרים וניסויים קליניים בשלבים השונים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. בשל היות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, הם משרתים גם את השתלות רפואת חידוש איברים דוגמת הטיפול באוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, פרקינסון, פגיעות נוירולוגיות, ראיה, שמיעה, לב, סוכרת וכיוב'.
כשבטא קטנין החלבון נשאר בתוך הציטופלסמה התא אבל מחוץ לגרעין, תאי הגזע ממשיכים לחדש את עצמו. כשבטא קטנין עובר לגרעין של תאי גזע, ההתמיינות מתחילה.
המאמר ב ESCs לטיפול בעכברים, אשר נגזרים מהעובר בשלב מוקדם יותר – פלוריפוטנטי, EpiSCs של עכבר.
המחקר גילה את התפקיד החשוב של Tfcp2l1 - גורם שעתוק, או חלבון השולט באילו גנים מופעלים ומככבים בתא.
נמסר להנהלת אתר זה כי מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנקי דם טבורי, מבעלי החברות סיטוג'ן ופידארט, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים /רפואה התחדשותית /רפואה מחדשת /רפואה רגנרטיבית /Regenerative Medicine /Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי - בפרט.
בעכברים, Tfcp2l1 עוזר בתקשורת בין ESCs שצריכים לחדש את עצמם.
יינג ועמיתיו יכולים לשלוט טוב יותר בהתחדשות העצמית של תאי גזע, המציעים תקווה לחולים במחלות חשוכות מרפא ויצירת פוטנציאל למגוון רחב של יישומים אחרים.
"ממצאים חדשים אלו אפשרו לנו לפתח תנאים יעילים לריבוי ESCs אנושיים ואולי גם יאפשר לנו לייצר תאי גזע פלוריפוטנטיים ממינים שונים", אמר יינג, פרופסור לביולוגיה של תאי גזע והרפואה רגנרטיבית באלייו - מרכז גדול לרפואה רגנרטיבית ומחקר בתאי גזע באוניברסיטת דרום קליפורניה."יש לכך השלכות מרחיקות לכת על מגוון תחומים מיושמים של מחקר, החל מהמניפולציה של הגנום של בעלי חיים בחקלאות לפיתוח טיפולים מבוססי תאי גזע למחלות כגון מחלת פרקינסון או פגיעות בעמוד השדרה".
עד כה, עם כל יתרונות תאי הגזע מדם טבורי בהשוואה למקורות האחרים, ה ב ע י ה של התחום היא ביעילות האיסוף הנמוכה של דם טבורי, המביא למספר מוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאימים להשתלה בעיקר לילדים ולא למבוגרים שהם מרבית החולים והממשיכים להיסמך על תרומות תאי גזע פחותים ביכולותיהם של תורמים בוגרים. המצב מצוי בשינוי בימים אלה, מיקי שחם פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (ב- 81%) שיכול לשרת גם:
·  השתלות במבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות במצטבר מספר תאים גבוה.
·  טיפול במגוון מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי"דם טבורי", בלבד ובקרוב מתחיל שיווקה גם בעולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה