יום שבת, 22 בדצמבר 2012

מיקי שחם ''בנק החיים''- שימור דם טבורי, מביא דיווחי חדשות תאי גזע מהעולם: מדענים מצמיחים וריד חדש מתאי גזע.


מיקי שחם  ''בנק החיים''- שימור דם טבורי, מביא דיווחי חדשות תאי גזע מהעולם: מדענים מצמיחים וריד חדש מתאי גזע.
חוקר AP A בדק תאי גזע במעבדה במדיסון. מדענים , שבראשם חוקר ממוצא אינדיאני, הצליחו להחליף כלי דם גדול בילדה בת 10 ע"י וריד שגדל במעבדה, תוך שימוש בתאי הגזע שלה.
לראשונה, מדענים שבראשם חוקר ממוצא אינדיאני, הצליחו להחליף בהצלחה כלי דם גדול בילדה בת 10 עם וריד שגדל במעבדה , תוך שימוש בתאי גזע של אותה הילדה.
מיקי שחם – בנק החיים בנק דם טבורי, מבהיר כי השתלה פורצת דרך זו, פורסמה בכתב העת The Lancet, מסמנת המשך התקדמות בגדילת איברי גוף במעבדה  ונותנת תקווה למטופלים בהם חסרים ורידים מתאימים לדיאליזה או ניתוח מעקפים.
במחקר, המהווה ציון דרך, צוות מאוניברסיטת גוטנבורג בשבדיה, לקח וריד מתוך אדם מת, הפשיט אותו מהתאים וטבל בתאי גזע מהילדה, שסבלה מחסימת וריד השער.
לאחר ההשתלה נראה שיפור ניכר באיכות החיים שלה, אמר פרופ' סומיטראן-הולגרסון, שהוביל את המחקר.
"זהו העתיד להנדסת רקמות, בו נוכל לגדל איברים  במעבדה," אמר סומיטראן-הולגרסון.
לדברי החוקרים, וריד השער של הכבד ( hepatic portal vein ) , ממנו סבלה הילדה, מנקז דם ממעיים וטחול לכבד. חסימה יכולה לגרום לסיבוכים רציניים כגון דימום וריצאלי קטלני ( variceal bleeding)  , טחול מוגדל, פיגור בהתפתחות, ואפילו מוות.
נכון להיום, לנסיונות לשקם זרימת דם פורטלית (בוריד השער) בשימוש בורידי הטבור ושתלים מלאכותיים לבניית מעקף סביב האיזור החסום (הקרוי meso Rex bypass) , הייתה הצלחה חלקית.
במחקר חדש, צוות שבדי לקח מקטע בן 9 סמ'  מוריד מהמפשעה מתורם חי , הפשיט תאים חיים, בכך השאיר צינורית המורכבת משלד חלבוני.
שלד זה הוזרק עם תאי גזע שהופקו ממח העצם של אותה הילדה. שבועיים לאחר הזריעה, השתל הושתל מחדש בהליך מעקפים meso Rex bypass.
מקבלת השתל לא פיתחה סיבוכים כתוצאה מהניתוח וההליך באופן מיידי שיקם את זרימת הדם התקינה. תוך שנה שלאחר ההליך הילדה צברה משקל טוב וגבהה.
אבל שנה לאחר מכן, נצפתה ירידה בזרימת דם בוריד השער והצרות של השתל שהצריכה ביצוע של השתלה נוספת המבוססת על תאי גזע. מאז, הילדה מרגישה טוב ומסוגלת ללכת למרחקים ארוכים.
חשוב לציין, שהיא לא פיתחה נוגדנים נגד- תורם למרות שלא נטלה תרופות מדכאות חיסון, הוסיפו חוקרי הצוות.
"השתלים החדשים שהופקו  מתאי גזע השיגו לא רק זרימת דם טובה וערכי מעבדה תקינים, אלא גם איכות  חיים משופרת במידה ניכרת עבור אותו חולה, סיכמו החוקרים.
"העבודה גם קובעת היתכנות ובטיחות של פרדיגמה חדשה לטיפול, במקרים של אי ספיקה ורידית, ורידים חסומים או ורידים אוטולוגים לא פגומים.
יתר על כן, העבודה שלנו פותחת אפשרויות חדשות למחקר, כולל נסיון לשכפל עורקים לשימוש כירורגי במטופלים עם פיסטולות עור-וריד לדיאליזה (סוג של גישה וסקולרית לדיאליזה) או ניתוח מעקפים כליליים, " ציינו החוקרים.
לפי מיקי שחם – בנק החיים, דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.
מרטין בירשל וג'ורג' המילטון מהקולג' האוניברסיטאי בלונדון העירו לגבי המחקר: "מהילדה הצעירה בדו"ח זה נחסכה הטראומה של קצירת וריד מאיזור עמוק של הצוואר או הרגל שמלווה גם בהפרעות בגפיים התחתונות, ונמנע ממנה הצורך להשתלת כבד או השתלה מולטיויסצרלית (multivisceral).
הם הזהירו שיש לבחון את השיטה בניסויים קליניים ולפתח אותה להליך יצור קל  עם בקרת איכות.
מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנק דם טבורי, מבעלי החברות האחיות בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.
מיקי שחם, בנק החיים לתאי גזע ושימור דם טבורי, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:
·  השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.
·  טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.
לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי - בנק החיים, בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה