יום ראשון, 1 באפריל 2012

מיקי שחם, ''בנק החיים''– דם טבורי, מביא לקט נוסף של פרסומי מדע ורפואה מהעולם: אימון מפעיל את תאי הגזע בשריר.


מיקי שחם,  ''בנק החיים''– דם טבורי, מביא לקט נוסף של פרסומי מדע ורפואה מהעולם: אימון מפעיל את תאי הגזע בשריר.
פברואר 6, 2012, Medical research
חוקרים מאוניברסיטת אילינואיס הראו שתאי גזע בוגרים שמצויים בשריר מגיבים לאימון , הגילוי מספק את הקשר בין אימון ובריאות השריר.
מיקי שחם, מבנק החיים , מבהיר כי הממצאים יכולים להוביל לשיטות תרפואטיות חדשות בשימוש בתאים אלה לשיקום שריר שעבר נזק ולמנוע או לשחזר איבוד שריר שקורה עם הגיל.
תאי גזע מזנכימליים (MSCs)בשריר שלד חשובים לתיקון השריר כתגובה לפגיעה לא פיזיולוגית, ובאופן ניכר בתגובה להזרקות כימיות שפוגעים בשריר ומעוררים דלקת.
החוקרים, שבראשם עומד פרופסור לבריאות הציבור וקינזיולוגיה – מרני בופרט, חקרו האם MSC הגיבו גם למאמץ במהלך האימון, ואם כן, אז כיצד.
"מאחר ואימון יכול לגרום לפציעה מסויימת כחלק מתהליך הבניה מחדש של השריר בעקבות מאמץ מכני, אנחנו תהינו האם הצטברות של MSC היא תגובה טבעית לאימון והאם תאים אלה תרמו לתהליך ההתחדשות והגדילה שקורה לאחר האימון", אמר בופרט, העובד גם עם מכון בקמן למדע וטכנולוגיה מתקדמים.
החוקרים גילו ש-MSC ברקמת השריר נענים / מגיבים מאוד ללחץ מכני. הם צפו בהצטברות MSC בשריר של עכבר לאחר אימון נמרץ.
לאחר מכן, הם קבעו שאמנם MSC לא תורם ישירות לבניית סיבי שריר חדשים , אבל הם משחררים פקטורי גדילה שמעודדים תאים אחרים בשריר להתאחות וליצור שריר חדש, מה שמספק בסיס תאי לבריאות השריר לאחר האימון.
אלמנט מפתח בשיטה של צוות המחקר מאילינואיס נתגלה באימון העכבר לפני בידוד התאים, שמעוררים הפרשה של פקטורי גדילה מועילים. התאים נצביו עם סמן פלורוסנטי והוזרקו לעכברים על מנת לבדוק איך MSC תיאמו עם תאים אחרים המשתתפים בבניית שריר.
לפי מיקי שחם, מחברת  – בנק החיים , דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.
בנוסף לבחינת התאים in vivo החוקרים למדו על תגובת התאים למאמץ על סובסטרטים שונים. הם גילו שתגובת MSC מאוד רגישה לסביבה מכנית, מה שמעיד על כך שתנאי המאמץ בהם מצוי השריר משפיעים על פעילות תאית.
"ממצאים אלה חשובים כי אנחנו זיהינו תאי גזע בוגרים בשריר, שיכולים לספק בסיס לבריאות השריר עם אימון וריפוי מוגבר של שריר באמצעות טיפול בתנועה/שיקום." אמר בופרט.
"העובדה שMSC בשריר יש פוטנציאל לשחרר ריכוזים גבוהים של פקטור גדילה למחזור הדם במהלך האימון , גורמים לנו לתהות האם הם מהווים החוליה המקשרת בין בריאות כללית והשתתפות בפעילות פיזית שגרתית."
בהמשך, החוקרים מקווים להגדיר האם תאים אלה תורמים לירידה במסת השריר במשך החיים. לפי נתוני רקע רקמת השריר הופכת לנטולת MSC עם הזמן.
הצוות מקווה לפתח טיפול משולב שישתמש באסטרטגיות מולקולריות ומבוססות על תאי גזע למניעת איבוד שריר תלוי גיל.
"אמנם האימון הוא האסטרטגיה הטובה ביותר לשימור השריר עם הגיל , חלקינו לא מתמידים בפעילות ספורטיבית", אמר בופרט, "גם נכות יכולה להגביל אפשרויות לתחזוקת השריר".
אנחנו עובדים קשה על מנת להבין איך ניתן לנצל את התאים האלה בצורה הטובה ביותר לשמירה על מסת השריר מול ניוון שרירי (אטרופיה)."
הצוות פרסם את הממצאים בכתב העת PLoS One. מכון רפואה רגנרטיבית של אילינואיס, הקרן לרפואה ע"ש אליסון וקרן ע"ש מרי ג'יין ניר תמכו במחקר זה.
מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות  - בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.
מיקי שחם, בנק החיים, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:
· השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
· סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.
· טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.
לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות  - בנק החיים , בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה