יום ראשון, 20 באפריל 2014

מיקי שחם Miki Shacham מביא חידושי ומחקרי תאי גזע: ריפוי תלוי שעה – מלחמת התחדשות תאי המעי

מיקי שחם Miki Shacham מביא חידושי ומחקרי תאי גזע: ריפוי תלוי שעה – מלחמת התחדשות תאי המעי
השעון הביולוגי משחק תפקיד אצל כל היצורים החיים, פתיחת עלי הכותרת של צמחים בעלות השמש וסגירתן בשקיעה ועד תופעת הג'ט לג.
מחזורי יום - לילה נשלטים באמצעות מנגנונים ביולוגיים עתיקים, מבחינה אבולוציונית, ובעיקרון לבן אדם יש את שעון פנימי כמו לזבוב.
בנוסף נמסר על ידי מיקי שחם גם כי לשעון הפנימי תפקיד בלדכא את ייצור החלבון, המשפיע על שפע של תפקודי גוף. לפני מתעוררים, לדוגמה, חילוף החומרים שלנו מבוסס על שעון כזה.
אחד מגורמי השעתוק של השעון היממה, הם חלבונים המווסתים את פעילות הגנים. הביולוג פיליפ קרפוביץ, נורברט פרימון ופרופ' ג'יימס סטילמן מהרווארד, חקרו זבובים כדי לראות איך המעי מחדש תאים לאחר פציעה.
הוסבר על ידי מיקי שחם, כי זה למעלה משני עשורים, דם טבורי מהווה את המקור המועדף בטיפולי מערכת הדם ורפואת חידוש האיברים /ריפוי תאי, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר מתאי מוח עצם ואינם נושאים עדיין את המערכת החיסונית (מתפתחת רק חצי שנה לאחר מכן). עשרות רבות של מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרות באלפי ניסויים קליניים רשמיים בשלבים השונים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. בשל היות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים השונים של כ 250 סוגי תאי הגוף, הם משרתים גם את השתלות רפואת חידוש האיברים דוגמת הטיפול באוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, פרקינסון, פגיעות נוירולוגיות, ראיה, שמיעה, לב, סוכרת וכיוב'.
נמצא כי רק גורם הזמן הינו קריטי בהתחדשות המעיים.
"חשבנו שזה מוזר, לא חשבנו כי ההתחדשות נוטה לעבוד טוב יותר בחלק אחד של היום מול חלק אחר של היום" אמר קרפוביץ, "אבל עכשיו הראינו כי זה פרמטר חשוב בתהליך התחדשות".
עורכי האתר מעדכנים כי מיקי שחם – המומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנקי דם טבורי, ימשיך לעדכן את גולשי האתר בחידושי תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים /רפואה התחדשותית /רפואה מחדשת /רפואה רגנרטיבית /Regenerative Medicine /Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי- בפרט.
המעיים הם חממות של התחדשות, כי הם פגיעים כל הזמן לנזק. חיידקים מזיקים או כימיקלים יכולים לפצוע התאים המצפים את המעיים, החיוניים לקליטת חומרים מזינים.
נערכו ניסויים נוספים כדי להבין איך השעון פועל בתאי גזע, "אנחנו חושבים שתאים אלה עשויים להיות רגישים יותר בזמן מסוים של היום" אמר קרפוביץ.
השלב הבא יהיה לאשר ממצאים אלה בעכברים, המדענים כבר שקלו יישומים אפשריים לבני אדם, כולל התזמון של כימותרפיה ותופעות לוואי של הטיפול כפונקציה של הזמו /שעה.
"יכול להיות רלוונטי מבחינת הידיעה מתי רצוי לתת את התרופות האלה", אמר קרפוביץ.
עם כל יתרונות תאי הגזע מדם טבורי בהשוואה למקורות האחרים, לא הכל טוב, שכן הבעיה של התחום מציל החיים הזה היא ביעילות האיסוף הנמוכה של הדם הטבורי, המביא למספר מוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאימים להשתלה בעיקר לילדים ולא למבוגרים שהם רוב החולים והממשיכים להידרש לתרומות תאים פחותים ביכולותיהם של תורמים. המצב נמצא בשינוי בימים אלה, מיקי שחם פיתח את שתי טכנולוגיות ומכשירי הסיטוג'ן- הטכנולוגיות הראשונות בעולם באמצעותן ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (ב- 33% וב- 81%, בהתאם למכשיר) שיכול לשרת גם:
·  השתלות במבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות במצטבר מספר תאים גבוה.
·  טיפול במגוון מחלות שונות במהלך החיים.

עפ"י מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי "דם טבורי", בלבד ובקרוב מתחיל שיווקה גם בעולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה