יום שלישי, 26 באוגוסט 2014

מיקי שחם - חידושי ומחקרי תאי גזע: מנגנון חדש לאבחנה בין תאי גזע סרטניים לבריאים.



מיקי שחם - חידושי ומחקרי תאי גזע: מנגנון חדש לאבחנה בין תאי גזע סרטניים לבריאים.
חוקרים במרכז לחקר סרטן Dartmouth  פרסמו תוצאות מחקר שנערך שמגלה מנגנון חדש שמבדיל את תאי גזע הרגילים מתאי סרטן הדם.
"ממצאים אלו מהווים התקדמות משמעותית לקראת המטרה של הרג תאי סרטן הדם מבלי לפגוע בתאי הגזע בדם שנפגעו על ידי כימותרפיה", אמרה ד"ר פטרישיה ארנסט, מנהלת משותפת של תכנית מנגנוני הסרטן במרכז הסרטן נוריס ופרופסור עמית בגנטיקה בבית הספר לרפואה.
נמסר על ידי מיקי שחם כי המחקר התמקד במסלול המוסדר בגן הנקראMLL1  המעורב בלוקמיה. ארנסט שימשה כחוקרת הראשית במחקר.
כאשר גן MLL1 פגום, הוא יכול לגרום ללוקמיה -  סרטן הדם, המתרחש לעתים קרובות בחולים צעירים מאוד. חוקרים מצאו כי הגרסה הרגילה של הגן שולטת בגנים אחרים באופן ששומר על ייצור תאי דם.
"שליטה זו הופכת להיות כאוטית כאשר הגן פגום או 'שבור' וגורם לתאי הדם הנורמלי להפוך לוקמיה", אמר ארנסט.
החוקרים הראו שהגן הנורמלי פועל עם גן שותף שמוסיף שינוי קטן "אצטיל" כימי סביב הגנים שבשליטתה. שינוי אצטיל פועל כמתג כדי להפעיל את הגנים הלאה. כאשר פונקציה זו מופרת, MLL1 לא יכול לשמור על תאי גזע רגילים בדם.
מיקי שחם מסביר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע בטיפולים המטולוגיים ורפואה מחדשת /רגנרטיבית.
מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה רגנרטיבית נחקרים, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, אורטופדיה ועוד.
החוקרים גם מצא כי גן הנקרא Sirtuin1 השולט בתוחלת חיים, פועל נגד MLL1 כדי לשמור על הכמות הנכונה של שינויי "אצטיל" בגנים של תאי גזע חשובים.
מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, ימשיך לעדכן את גולשי האתר בחידושי תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואה מחדשת /רפואה רגנרטיבית.
השתלת תאי גזע מדם מהווה גם טיפול חשוב לחולים שתאי הדם שלהם נהרסו על ידי כימותרפיה. מחקר זה גם מגלה דרך חדשה לטיפול בתאי גזע מדם מתורמים, דבר שירחיב את מספרם.
"ממצאים אלה מראים כי תרופות החוסמות Sirtuin1 עשויות להיות משולבות עם MLL1 בחסימת לוקמיה ושמירה על תאי הגזע שהופכים לתאי דם באותו הזמן שהרוגים את תאי סרטן דם," אמר ארנסט
הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאימים להשתלה מוגבלת.
מיקי שחם פיתח שתי טכנולוגיות ומכשירים, אשר לראשונה בעולם מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע הגבוה משמעותית (ב- 33% וב- 81%, בהתאם למכשיר), שיכול לשרת גם השתלות במבוגרים ולא רק בילדים, סדרות השתלות של רפואת חידוש איברים / רפואה רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה