יום שני, 17 בפברואר 2014

מיקי שחם Miki Shacham - הודעה לעיתונות - חידושי ומחקרי תאי גזע: צעד אחד קרוב יותר לספינות מותאמות אישית- בניית דם החדש

מיקי שחם Miki Shacham - הודעה לעיתונות - חידושי ומחקרי תאי גזע: צעד אחד קרוב יותר לספינות מותאמות אישית- בניית דם החדש
16 יולי 2013
חוקרים באוניברסיטת ג'ונס הופקינס הצליחו לשדל תאי גזע ליצירת רשתות של כלי דם חדשים במעבדה ואז להשתיל אותם בהצלחה בעכברים.
תאי הגזע יוצרו על ידי תכנות מחדש של תאים רגילים ולכן הטכניקה החדשה שעלול לשמש להכנת כלי דם מתאימים לחולים בודדים ללא שיידחו על ידי מערכת החיסון שלהם.
נמסר גם על ידי מיקי שחם, כי התוצאות פורסמו ב PNAS של האקדמיה הלאומית למדעים.
"בהוכחת היכולת לבנות מחדש את תשתית כלי הדם באופן רלוונטי מבחינה קלינית, עשינו צעד חשוב לקראת הבנייה של כלי דם לשימוש טיפולי" אמר שרון גרכט, פרופסור באוניברסיטת ג'ונס הופקינס במחלקה להנדסת כימית ביו-מולקולרית, מדעים פיזיקליים ואונקולוגיה ומכון ננו-ביו "הממצאים יכולים להניב טיפולים יעילים יותר עבור חולים הסובלים מכוויות, סיבוכי סוכרת ומצבים אחרים שבהם תפקוד כלי דם נמצא בסיכון."
קבוצת המחקר של גרכט ואחרים גדלו בעבר כלי דם במעבדה באמצעות תאי גזע, אבל עדיין קיים קושי לייצור ביעילות כלים ושימוש בהם לטיפול בחולים.
הובהר על ידי מיקי שחם, כי זה שנים, דם טבורי מהווה את המקור היחידי והמועדף בטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש האיברים, שכן תאי גזע מדם טבורי הם ראשוניים יותר ואינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. מאות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים באלפי מחקרים וניסויים קליניים בשלבים השונים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. בשל היות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים השונים של תאי הגוף, הם משרתים גם את השתלות רפואת חידוש האיברים דוגמת הטיפול באוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, פרקינסון, פגיעות נוירולוגיות, ראיה, שמיעה, לב, סוכרת וכיוב'.
לצורך המחקר הנוכחי, הקבוצה התמקדה בייעול תהליך הצמיחה החדש. הם מצאו דרך לקבל את תאי הגזע כדי ליצור את שני סוגי תאים דרושים כדי לבנות כלי דם חדשים ורק סוגים אלה. "זה הופך את התהליך מהיר יותר וחזק יותר, אם אתה לא צריך למיין הרבה תאים שאתה לא צריך, או לגדול שתי קבוצות של תאים", היא אומרת.
הבדל שני מניסויים קודמים היה שבמקום להשתמש בתאי גזע בוגרים שמקורם בדם טבורי או מח עצם כדי לבנות את הרשת, קבוצתו של גרכט התחברה עם לינזהו נג, פרופסור במכון להנדסת תאים, כדי לעשות שימוש בתאי גזע פלוריפוטנטיים מושרים כנקודת המוצא שלהם.
"סוג של תא נעשה על ידי תאי הנדסת תאים בוגרים - מהעור או הדם" קוסומה אומר. "זהו שימוש אלגנטי של תאי גזע פלוריפוטנטיים מושרים שיכול ליצור סוגים שונים של תאים בתוך סוג אחד של רקמה או איבר", אומר צ'נג. "מחקר זה הראה שבנוסף להיותו מסוגל ליצור תאי דם ותאים עצביים כפי שהוצג קודם, בתאי גזע שמקורם בדם אדם, פלוריפוטנטיים מושרים, יכולים גם ליצור סוגים שונים של תאי רשת כלי דם."
נמסר לאתר כי מיקי שחם– המומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנקי דם טבורי, ימשיך לעדכן את גולשי האתר בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים /רפואה התחדשותית /רפואה מחדשת /רפואה רגנרטיבית /Regenerative Medicine /Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי- בפרט.
צוות המחקר שם את תאי גזע בפיגומים עשויים מחומר הנקרא הידרוג'ל. ההידרוג'ל היה עמוס אותות כימיים שדחקו את התאים להתארגן לרשת של כלי דם, של תאים היוצרים את הרשת ואת הסוג שתומך ונותנים להם את המבנה שלהם. זו הייתה הפעם הראשונה שכלי דם נבנו מתאי גזע פלוריפוטנטיים אנושיים בחומר סינטטי.
כדי לדעת אם הידרוג'ל רווי יעבוד בחי, הקבוצה השתילה אותו בעכברים. אחרי שבועיים, גדל במעבדה משולב עם הכלים העצמיים של העכברים והידרוג'ל החל להתפרק ולהעלם כפי שתוכנן. "הכלים האלה שרדו ותפקדו בתוך החי.
אחד הצעדים הבאים, היא אומרת, יהיה להסתכל יותר מקרוב על מבני תלת ממד במעבדה. עוד יהיה צורך לראות אם כלי הדם יכולים לספק דם לרקמות שנפגעו ולסייע להם להתאושש.
עד כה, עם כל יתרונות תאי הגזע מדם טבורי בהשוואה למקורות האחרים, לא הכל טוב, ה ב ע י ה של התחום מציל החיים היא ביעילות האיסוף הנמוכה של דם טבורי, המביא למספר מוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאימים להשתלה בעיקר לילדים ולא למבוגרים שהם מרבית החולים והממשיכים להיסמך על תרומות תאי גזע פחותים ביכולותיהם של תורמים בוגרים. המצב מצוי בשינוי בימים אלה, מיקי שחם פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן- הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (ב- 81%) שיכול לשרת גם:
·  השתלות במבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות במצטבר מספר תאים גבוה.
·  טיפול במגוון מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי "דם טבורי", בלבד ובקרוב מתחיל שיווקה גם בעולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה