יום רביעי, 13 בנובמבר 2013

מיקי שחם - דם טבורי, מביא דיווחי מדע הרפואה מהעולם: אות מסביר מדוע אתר המקור משפיע על הגורל של תאי גזע עצביים

מיקי שחם - דם טבורי, מביא דיווחי מדע הרפואה מהעולם: אות מסביר מדוע אתר המקור משפיע על הגורל של תאי גזע עצביים
ScienceDaily 2011
מחקר חדש עשוי לעזור להסביר מדוע המיקום של תאי גזע עצביים בתר-לידתיים במוח קובע את סוג תאי העצב החדשים אשר נוצרים. המחקר, שפורסם על ידי Cell Press במהדורת ה28 ביולי של כתב העת Neuron, מדגים מעבר אותות אשר משחק תפקיד עיקרי בפיתוח, גם מסדיר באופן פעיל את גורל תאי הגזע העצביים במוח הבוגר. מניפולציה של מעבר אותות זה הכווינה מחדש את גורלם של תאי הגזע הבוגרים, ממצא אשר עשוי להשפיע על התכנון של אסטרטגיות עתידיות ליצירת טיפולי תאי גזע.
מיקי שחם, "בנק החיים", מוסיף - מבהיר כי מחקר עדכני הוביל לשינוי בתיאוריה הישנה שתאי עצב של מערכת העצבים המרכזית מיוצרים רק במהלך פיתוח העובר. כעת ברור שכמה סוגים של תאי עצב ממשיכים להיווצר במוח הבוגר. תאי עצב חדשים אלו עולים ממקומות מיוחדים אשר מכילים תאי גזע עצביים וממשיכים לייצר תאי עצב לאורך הבגרות. "מחקר הראה שהאזור התת-חדרי, האזור הנבטי הגדול ביותר במוח הבוגר, מסודר כמוזאיקה, כאשר תאי גזע במקומות שונים מייצרים סוגים שונים של תאי עצב," אומר מחבר המחקר הבכיר ד"ר ארתורו אלברז-בוילה מאוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו. "עם זאת, המנגנונים המולקולאריים שאחראים על ספציפיקציה מיקומית זו באזור התת-חדרי הבוגר עדיין לא ידועים".
בעזרת שיטת מודל עכבר, ד"ר אלברז-בוילה ועמיתיו גילו שאיתות של סוניק הקיפוד (Shh) מתרחש בחלק הבטני של האזור התת-חדרי ומשויך לייצור של סוגים ספציפיים של תאי עצב. Shh משתייך למשפחת הקיפוד של מולקולות האיתות אשר משחקות תפקיד עיקרי בקביעת תבנית למערכת העצבים המתפתחת. תאי עצב השוכנים בקירוב לחלק הבטני של האזור התת-חדרי זוהו כמקור פוטנציאלי למולקולות איתות מסוג Shh. החוקרים המשיכו והציגו בהיעדר Shh, ייצור של סוגי תאי עצב שנבעו בצורה בטנית פחת בעוד שהפעלה של מעבר ה-Shh בתאי גזע עצביים גביים במוח העכבר הבוגר הייתה מספקת כדי להכווין מחדש את גורלם.
לפי מיקי שחם, מחברת  "בנק החיים", דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.
"התוצאות שלנו הן הראשונות שזיהו מעבר אותות אשר מספקת לקבוע את גורל תא העצב בתאי גזע עצביים של האזור התת-חדרי הבוגר," מסבירה ד"ר רבקה אחרי, המחברת המובילה של המחקר. "במידה חשובה, הממצאים שלנו מדגימים שתאי גזע עצביים בוגרים יכולים לעבור תכנות מחדש אם אותות הספציפיקציה הרלוונטיים מזוהים ומציעה שתכנות מחדש של תאי גזע עצביים למטרות טיפוליות עשוי להיות מותנה, לפחות חלקית, בזיהוי של מעברי אותות המעורבים בייצור של סוגי תא רצויים".
מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות  בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.
מיקי שחם, בנק החיים, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:
·  השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.
·  טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות "בנק החיים, בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה