יום שבת, 5 באוקטובר 2013

מיקי שחם מביא דיווחי וחדשות תאי גזע מהעולם: תאי גזע בוגרים

מיקי שחם מביא דיווחי וחדשות תאי גזע מהעולם: תאי גזע בוגרים
C. Leeb, M. Jurga, C. McGuckin, N. Forraz, C. Thallinger, R. Moriggl, L. Kenner | Cell Proliferation - 2011
תאי גזע בוגרים (ASC) יותר מתאימים למטרות קליניות, מכיוון שהם מקובלים אתית וזמינים מרקמות רבות. יתרה מזאת, ASC יכולים לשמש עבור טיפול אוטולוגי במחלות ניווניות, טראומטיות ומולדות מכיוון שהם יכולים להיות מטוהרים מהגוף של המטופל ובכך להימנע מסיבוכי חיסוניות.
ה-ASC שמתוארים הכי טוב הם תאי גזע המטופויטים (HSC) אשר נמצאים בנישת מח העצם, ובדם טבורי (UCB), שזוהו לראשונה על ידי ארנסט מק'קולו וג'יימס טיל.
לחילופין, הם יכולים להיות מטוהרים מדם היקפי לאחר ניוד ממח עצם על ידי מתן גורם הממריץ קולוניית גרנולוציט (G-CSF) אם או בלי אנטגוניסט CXCR4. HSC מסוגלים להשתנות לכל שושלות המיאלואיד ולימפואיד.
כמו כן, הובהר על ידי מיקי שחם, כי בין אם הם יכולים גם להשתנות לשושלות לא-המטופויטית עדיין נמצא תחת מחלוקת, מכיוון שתאים שאינם HSC יכולים גם להסביר פלסטיות הבדלתית מסוימת של תאים אשר נצפתה במבחנה.
נמסר על ידי מיקי שחם, כי זה שנים, דם טבורי מהווה את המקור היישומי המועדף, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. בשל היות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות רפואת חידוש איברים דוגמת הטיפול באוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, פרקינסון, פגיעות נוירולוגיות, ראיה, שמיעה, לב, סוכרת וכיוב'.
תאי גזע מזנכימים (MSC) הם סוג בולט נוסף של תא גזע מולטיפוטנטי, המסוגל להשתנות לשושלות מזודרמיות שונות, כולל אוסטאובלסטים, כונדרובלסטים, אדיפוציטים, פיברובלסטים, תאים נוירוניים או מיוציטים.
MSC נמצאים באיברים רבים, אבל שופעים במיוחד במח עצם ו-UCB. MSC יכולים להתרחב מחוץ לגוף החי ולעבור שינוי על מנת לרכוש תכונות ספציפיות.
הם הוצגו כמשפרים שיקום במגוון רחב של רקמות ניזוקות והם גם זמינים ממטופלים אינדיבידואלים; לפיכך הם נבחנים ביותר ויותר יישומים רפואיים.
האוכלוסיות הייחודיות של תאי גזע בוגרים-צעירים אונטוגנטית הנלקחות מרקמות אלו מהוות משאבים חזקים במיוחד לטיפול מבוסס-ASC.
הובטח כי מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנק דם טבורי, מבעלי החברות האחיות "בנק החיים" וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.
הטבע הלא פולשני של האיסוף והאחסון הקל שלהם הופך ASC למקור תאי מאוד נגיש וחזק להשתלה אלוגנית/אוטולוגית.
השימוש התואם שלהם כרגע נמצא תחת בחינה רחבה והמצב שלהם מסוכם.
עד כה, עם כל הטוב יותר שבפן היישומי של תאי הגזע מדם טבורי בהשוואה למקורות האחרים,  ה ב ע י ה  של התחום היא ביעילות האיסוף הנמוכה של דם טבורי והמצב מצוי בשינוי בימים אלה,  מיקי שחם הוא שפיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:
·  השתלות במבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות במצטבר מספר תאים גבוה.
·  טיפול במגוון מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי "דם טבורי", בלבד ובקרוב מתחיל שיווקה גם בעולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה