יום שני, 4 במאי 2015

מיקי שחם מביא חידושי ומחקרי תאי גזע: משותק הולך שוב בזכות תאי גזע מהאף שלו.
משותק בו 40 מפולין יכול עתה ללכת שוב לאחר שתאי גזע שנלקחו מהאף שלו הושתלו לחוט השדרה, שנותק בתאונת סכין. לאחר שעבר ניתוח להשתלת התאים לחוט השדרה שלו, הוא מסוגל ללכת שוב.
ההליך יעיל ובלבד "גשר" מעל לאתר פציעה כל כך תאי עצב - בעידוד תאי האף המיוחד - יכולים לצמוח מחדש על פני רקמת הצלקת.
דארק פידיקה נותר משותק מהחזה ומטה לאחר שסבל פצעי דקירה בגבו בשנת 2010. לאחר 19 חודשים של טיפול בבית חולים, רופאיו אומרים שהוא התאושש וחזרה תנועה רצונית ותחושה מסוימת ברגליו, הוא מסוגל לנהוג ולחיות יותר באופן עצמאי.
עודכן על ידי מיקי שחם כי החידוש מביא תקווה לחלק מ- 3 מיליון אנשים ברחבי העולם שחיים עם פגיעה בעמוד השדרה. ההצלחה של ההליך עשויה לנבוע בין השאר מהעובדה שהפציעה הייתה "חתך נקי" זה לא יכול להיות מתאים לחולים עם פגיעות מורכבות יותר.
פריצת הדרך מייצגת עשרות שנים של עבודה חלוצית של פרופ' לג'פרי רייסמן, מהמכון לנוירולוגיה באוניברסיטת קולג 'בלונדון. בשנת 1969, הוא גילה כי תאי עצב פגועים יכולים ליצור קשרים חדשים ובשנת 1985 הוא זיהה שסוג של תא ריח באף (OEC) - מאפשר לסיבי עצב להתחדש.
אלה ותגליות אחרות הובילו את פרופ' רייסמן והצוות שלו להאמין שיום אחד ניתן יהיה לחדש את סיבי העצב בחוט השדרה שנפגע על ידי פציעה, בדרך של בניית "גשר" מעל הצלקת.
מיקי שחם מציין, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע בטיפולים המטולוגיים ורפואה מחדשת /רגנרטיבית.
מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, אורתופדיה ועוד.
שנים של חיפוש חומרים לייצר גשר כזה, בהם הוא והצוות שלו התמקדו בתאי העצב אחראים לתחושת ריח, כי רק הסוג הזה של תא עצב הידוע כמתחדש.
הם פרסמו מחקרים בבעלי חיים שבהם הושתלו OECs מהאף לתוך חוט שדרה פגוע כדי לעורר את הצמיחה המחודשת של תאי עצב בחולדות עם גפיים משותקים.
מחקרים אלה זכו להתעניינות בעולם, כולל זה של פאבל טבקאו, מאוניברסיטת ורוצלב בפולין, שהחל להתכתב עם פרופ 'רייסמן ולאחר מכן הזמין אותו ואת קבוצתו לפולין. בשנת 2013, הם דיווחו כיצד הושתלו בבטחה OECs מהאף לתוך חוט השדרה של שלושה חולים משותקים שהראו "שיפור נוירולוגים."
מר פידיקה היה נמען של טיפול זה. בחלק הראשון של שני ניתוחים, המנתחים הוציאו תאי חוש ריח שלו מאפו וגדלו אותם בתרבית.
שבועיים לאחר מכן, באמצעות כ- 100 מיקרו-הזרקות בכל צד של האתר הפגוע, הם השתילו OECs לחוט השדרה הכרות, באמצעות רצועה של עצבים מקרסולו כדי לגשר על הפער.
הרעיון היה להשתמש בOECs לדרבן את סיבי עצב בעמוד השדרה לצמוח מחדש על פני הפער, באמצעות שתלי עצב קרסול כגשר.
מר פידיקה המשיך עם 5 שעות ביום של שיקום אינטנסיבי בניהול זהיר של פרופ' טבקאו והצוות שלו.
מר פידיקה אומר: "ידעתי שזה יהיה קשה, וזה היה נמשך זמן רב - אבל אני זוכר שאני יכול להיות בכיסא גלגלים לשארית החיים..."
פרופ ' רייסמן אומר, "אנו מאמינים כי הליך זה הוא פריצת דרך שתגרום לשינוי היסטורי בהשקפה חסרת התקווה כיום לאנשים עם מוגבלויות שלי פגיעה בחוט השדרה"
מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הגולשים בחידושי תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואה מחדשת /רפואה רגנרטיבית.
פריצת הדרך של פרופ 'ג'פרי רייסמן וד"ר פאבל טבקאו מסמנת את הצעד הראשון. המידע המדעי הנוגע לקידום משמעותי זה יהיה זמין לחוקרים אחרים בעולם, כך שביחד יוכלו סוף הסוף למצוא תרופה למצב זה שמשבית אנשים רבים.
מימיו הראשונים, הבעיה של התחום הפורץ ומציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה של איסוף דם טבורי ועל כן במספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאימים להשתלה לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית (ב- 33% וב- 81%, בהתאם לאביזר), שיכול לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואת חידוש איברים / רפואה רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה