יום שבת, 16 באוקטובר 2010

מיקי שחם על מקורות של תאי גזע  

לפי מיקי שחם, "בנק החיים", קיימים מספר מקורות אפשריים לקבלת תאי-גזע. המקור הוא המגדיר את איכות תאי הגזע ויכולותיהם הביולוגיות – רפואיות וקלות השליטה בהם. 

המקורות הידועים העיקריים של תאי הגזע: תאי גזע מביצית מופרית ניתן לקבל בועית של קדם עובר במספר דרכים, המבוססים על יצירת העובר בשיטות הפריה חוץ גופית או בדרך של שיבוט. 

צורות של קדם עוברים המגיעים לשלב הבועית: ביציות מופרות עודפות, ביציות מופרות המיוצרות לשם הפקת תאי גזע, ביציות מופרות ללא זרע ["רביית בתולים"]. 

תאי גזע מדם טבורי לפי מיקי שחם, לאחר ניתוק חבל הטבור מהתינוק ובטרם הוצאת השלייה, ניתן לאסוף דם טבורי מווריד הטבור, המכיל בתוכו תאי גזע, שניתן להשתמש בהם. 

הדם נאסף לשקית המכילה חומר מונע קרישה המועברת לבנק דם לצורך עיבוד, הקפאה במיכלים מיוחדים, ושימור עד השימוש.  

תאי גזע מעוברים לאחר הפלה לפי מיקי שחם, מעובר בגיל 5-9 שבועות ניתן להפיק תאי גזע זהים בתכונותיהם לאלה המופקים מהבועית. תאי הגזע מצויים ברקמה העוברית שתתפתח בעתיד לאיברי המין.  

תאי גזע ממבוגרים גם בגוף המבוגר יש תאי גזע, במוח העצם, במערכת העיכול, בעור, ובאיברים נוספים. תאי גזע יכולים להיות מופקים הן ממבוגרים חיים וגם ממתים. 

חסרונם בעובדה שהם כבר עברו התמיינות מסוימת (פלוריפוטנטיים), ולפיכך הם יעילים להפקת תאים בעלי תכונות קבועות מראש ולא להתמיינות לכל סוגי התאים. קיים קושי טכני באיתור תאים אלה מתוך כלל התאים של המבוגר. 

סיכון מיוחד יש בתאי גזע ממבוגרים מתים, והוא החשש של העברת מחלות מדבקות.  

מיקי שחם –  "בנק החיים", אשר התמחה בנושא תאי גזע ודם טבורי, כתב רבות וימשיך לעדכן את הקוראים בנושא החם של הרפואה: רפואת חידוש איברים רפואה התחדשותית Regenerative Medicine, הממוקדת בתאי גזע על סוגיהם ומקורותיהם השונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה