יום ראשון, 24 במאי 2009

מיקי שחם: איך רפואה-מחדשת קשורה אלינו?

מיקי שחם: איך רפואה-מחדשת קשורה אלינו?


לפי מיקי שחם, ביסודה של רפואה רגנרטיבית – מחדשת – גישה מהפכנית המתמקדת בריפוי מחלות, להבדיל מטיפול בהן באמצעות תאי גזע מדם טבורי הנשמרים בבנק דם טבורי.


רפואה מחדשת מאפשרת לרופאים להחליף תאים פגומים שהתגלו אצל החולה בתאים אורגניים בריאים המתפקדים בצורה דומה- ולעיתים זהה – לאלה שהוחלפו. טיפולים מסוג זה יוכלו לרפא מגוון מחלות, החל מסוכרת וכלה בסרטן. רפואה מחדשת תביא לשיפור ביכולת הטיפול בחולים, תוך שהיא מנטרלת עלויות טיפולים דוגמת זריקות אינסולין, או דיאליזה.


לפי מיקי שחם, רפואה רגנרטיבית באמצעות תאי גזע מדם תבורי היא תרופה, לא טיפול: ההבדל העיקר בין רפואה מחדשת לצורות טיפול אחרות הוא שבאפשרותה של רפואה מחדשת לרפא תאים פגומים.


רבות מעלויות הטיפול ברפואה המודרנית נובעות מהצורך בטיפולים חוזרים ונשנים במחלות כרוניות והסיבוכים הנובעים מהן. דוגמא לכך היא טיפולי האינסולין לסוכרת מסוג 1, וטיפולי הגלוקוזה לסוכרת מסוג 2. בעוד שלאינסולין וגלוקוזה היכולת לסייע לחולי סכרת לנהל את המחלה, אין ביכולתם לרפא אותה או למנוע סיבוכים בטווח הארוך, דוגמת אי ספיקת כליות.



למרות הטיפול באינסולין, גלוקוזה ודיאליזה, סוכרת היא הגורם הנסתר ליותר מ-68,000 מקרי מוות מדי שנה, והיא נחשבת לגורם תורם לכ- 141,000 מקרי מוות נוספים בארצות הברית. סוכרת גורמת לכך שהתאים האחראיים על יצור האינסולין בלבלב אינם מייצרים את הכמויות הנדרשות לתפקודו התקין של הגוף.


רפואה מחדשת יכולה לגרום לגוף לייצר תאים אלה מחדש, או לחילופין, ליצרם במבחנה ולהשתילם בגוף, תוך יצירת פוטנציאל לריפוי מוחלט של המחלה, באופן שימנע את הצורך בטיפולים עתידיים. יתרון נוסף של הרפואה מחדשת העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי והנשנמרים בבנק דם טבורי דוגמת ביוקורד בע"מ - בנק החיים, הוא היכולת לשפר תפקודי לב ובכך להילחם במחלות לב.


רפואה מחדשת תוכל לספק תאים, רקמות ואיברים "על פי דרישה" ובכך לשרת שתי מטרות: שיפור איכות אפשרויות הטיפול בחולה ובתוך כך שיפור איכות חיי החולה, כמו גם הפחתת עלויות הטיפול במחלות כרוניות. יתרון נוסף הוא זמינות רקמות מתאימות עבור אותם חולים, לאורך כל חייהם.


רפואה רגנרטיבית כדרך להילחם בכשל איברים: אחד התחומים בהם קיים צורך בוער בטיפולי רפואה מחדשת הוא תחום השתלת האברים. כשל איברים מהווה בעיה ההולכת ומחריפה ככל שנרשם גידול באוכלוסיה, ועדיין קיים פער ממשי וגדל בין הצורך באיברים מתאימים להשתלה ובין נכונותם של אנשים לתרום איברים, זאת למרות המאמצים הכבירים לחנך את הציבור לחשיבותה של תרומת איברים.


רפואה מחדשת תוקפת את הבעיה מכמה חזיתות: בראש ובראשונה, השימוש ברפואה מחדשת יכול לעצור ואף לרפא מחלות שעשויות לגרום לכשל איברים.


טיפולים מסוג זה עשויים להביא לכך שהגוף יירפא את עצמו על ידי עידוד יצירת תאים בריאים באיבר הפגום, או על ידי השתלת תאים מהונדסים שמטרתם להחליף את אלה הפגומים. שנית, רפואה מחדשת טומנת בחובה את האפשרות לייצר איברים חלופיים, ובכך היא עשויה להפוך את ההמתנה מורטת העצבים למציאת איבר מתאים להשתלה לנחלת העבר.



מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות ביוקורד בע”מ - בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים רפואה התחדשותית רפואה מחדשת רפואה רגנרטיבית Regenerative Medicine Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.


מיקי שחם פיתח את טכנולוגיית סיטוג'ן (חברה אחות של ביוקורד בע”מ - בנק החיים), היא היחידה באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע טבוריים גבוה שיכול לשרת גם:
• השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום
• סדרות השתלות של הרפואה ההתחדשותית, הדורשות מספר תאים גבוה מאוד
• טיפול במספר מחלות שונות


בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות ביוקורד בע”מ - בנק החיים בלבד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה